Det er ikke lett å være senterleder i disse tider. Mona hos Tveita Senter kommer med en spesiell oppfordring. – Oppsal Håndball

Det er ikke lett å være senterleder i disse tider. Mona hos Tveita Senter kommer med en spesiell oppfordring.

Tveita Senter merker koronakrisen som alle andre. Men det kommer en tid etter viruset: Da håper senterets leder at folk vil handle lokalt.

Tveita Senter er en av Oppsal Håndballs mest trofaste samarbeidspartnere. For senterleder Mona Bråten er det en selvfølge å støtte opp om lokalsamfunnet.

– Tveita Senter har fokus på tett samarbeid med skoler, idrett, foreninger samt næring- og arbeidsliv i lokalsamfunnet. Det er viktig for oss å støtte Oppsal Håndball som ligger i vårt nærmiljø med så mange medlemmer da idrett er en stor del av barn- og unges hverdag, sier Bråten.

Hun personlig ser noen kamper i REMA1000-ligaen-arenaen Oppsal Arena i løpet av en sesong, men skulle gjerne hatt tid til å se flere.

– Jeg har selv har spilt håndball i min ungdom og blir naturlig veldig engasjert når det spilles kamper. Det er en egen stemning å være tilskuer og vitne til det store engasjementet som er hos Oppsal, forteller Bråten.

Får hjelp av elitespillerne

Senterlederen er også glad for hjelpen de får av Oppsals elitespillere når de skal ha kampanjer på senteret.

– Det viktigste er at det alltid er veldig hyggelig for oss og våre kunder når Oppsal bidrar under kampanjer med pakkehjelp, hjelp til å dele ut kaker eller andre oppgaver hvor vi ønsker å vise vårt gode samarbeid, sier Bråten.

Kjøpesentrene er i en bransje som merker følgene av koronaviruset. Mange butikker holder åpent, men flere har også stengt. Hvem som holder åpent finnes til en hver tid i en oppdatert liste på deres hjemmeside, sier Bråten.

– OBOS Eiendom bestreber å være i normal drift med åpne sentre. På Tveita Senter er kundeantallet halvert, og vi merker at enkelte butikker dessverre ser seg nødt til å midlertidig lukke dørene, sier Bråten.

– En del av våre butikker har normale dager med jevnlig kundeflyt, men alle våre butikker har egne tiltak for å beskytte kunder og sine dyktige ansatte slik at det skal oppleves trygt og at de fortsatt kan sørge for at alle får kjøpt de varene de trenger, legger hun til.

– Hektiske dager

Det blir naturlig nok mye å gjøre i disse dager som senterleder.

– Det er hektiske dager hvor vi må få senteret til å fungere så godt det går med de løpende restriksjoner som kommer fra Folkehelseinstituttet. Det er fullt fokus på å gi våre kunder informasjon om at vi prioriterer kontinuerlig vask av overflater og desinfeksjon over hele senteret,  i tillegg til at vi oppfordrer til å holde avstand, god håndhygiene og helst betale med kort, sier Bråten.

Senterlederen kommer til slutt med noen viktige oppfordringer, til både tiden vi er inne i og tiden som kommer etter.

– Vi oppfordrer alle til å handle lokalt, enten på nett eller fysisk i butikk. Vi ønsker gjerne at alle deres medlemmer handler lokalt da det kommer en tid etter denne krisen også. Vi er stolte av alle som jobber på sentrene våre og ydmyke til den innsatsen, sier hun.

– Last gjerne ned OBOS-appen ”Nabohjelp” som er åpen og gratis for alle. Appen er laget for å gjøre det enklere å spørre eller tilby naboen hjelp. Det er nå man har mulighet til å bygge gode relasjoner mellom naboer og i nabolag, fortsetter Mona Bråten.